mandag 26. mars 2012

Tilbake til Tall Oaks

Kathleen Grissom har her skrevet en bok som for meg er en slags blanding av Barnepiken (Stockett)
og Tatt av Vinden (M.Mitchell). En skikkelig sørstats-roman.
Boken starter med at Lavinia på 7år blir brakt til plantasjen Tall Oaks, Virginia. Hun har opprinnelig emigrert fra Irland, men under overfarten til USA dør foreldrene hennes. Skipets kaptein tar derfor med seg det foreldreløse barnet til plantasjen sin. Her blir hun plassert sammen med de fargede arbeiderne. Kapteinens uekte mulatt-datter bor også der og hun tar seg av Belle.
Vi følger hele oppveksten til disse to unge damene. Historien blir fortalt både fra Lavinias side og fra Belles.
Etter hvert som Lavinia blir eldre blir hun et slags familiemedlem av "den fine hvite" familien. Dette gjør at hun føler seg fanget mellom to verdner. Hun er kanskje en litt naiv person og når hun på et tidspunkt må velge hvilken side/familie hun skal velge får dette dramatiske konsekvenser.
Dette er ikke en bok jeg så for meg at jeg skulle like så godt som jeg faktisk gjorde. Coveret fikk meg til å tenke på Kate Morton, og dette er ikke helt en slik bok. Tilbake til Tall Oaks er rett og slett en page turner! Har du savnet godt lesestoff etter at du la fra deg Barnepiken er dette boken for deg.
Boken er gitt ut av Cappelen Damm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar