tirsdag 19. mars 2013

Krimtips

Lurer du på hva slags påskekrim du skal lese i år? Bokelskerinnen har laget et fint innlegg hvor du kan lese om hennes egne og andre bloggeres krimtips. Dette innlegget finner du her.

Mine anbefalinger (i tillegg til Adler-Olsen, Kepler og Lier Horst) er:

Fjellgraven av Hjorth og Rosenfeldt. Dette er den tredje boken om etterforskeren Sebastian Bergman (jeg har kun lest denne ene). Dette er typisk skandinavisk krim med et spennende persongalleri og høyt tempo. Rosenfeldt er for øvrig mannen bak TV-serien Broen. Så dersom du har sett den vil du nok heller ikke bli skuffet av denne boken (og omvendt). Utgitt av Aschehoug.

Et ekko av skyld leste jeg for et par år siden, nå foreligger den heftede utgaven. Dette er en krim med handling i Norfolk, skrevet av Charlotte Link.
        Ekteparet Quentin innlosjerer et par som har forlist med seilbåten sin. De vil jo bare hjelpe....Men så forsvinner den syv år gamle datteren i huset, sporløst. Det viser seg dessuten at det skal bli ganske vanskelig å bli kvitt "de skipbrudne". Spennende og lettlest! Utgitt av Bastion Forlag.   

Gammel dame forsvinner av Agatha Christie skal jeg lese igjen nå i påsken, og anbefaler de som får tak i den til å gjøre det samme. Mitt eksemplar ser ut som på bildet (har lånt foto hos skrotnisse.no) og er en bok jeg snart har lest i stykker. Orginaltittelen på boka er By the pricking of my thumbs, og dette er et Tommy og Tuppence mysterie. Jeg synes denne inneholder alt det som er typisk for Agatha Christie. Søte koselige figurer som egentlig er alt annet enn det. En landsby som skjuler fæle hemmeligheter, giftmord osv. Skal du ha klassisk påskekrim så er dette absolutt en bok å få med seg. Dersom du har sett denne som TV-utgave vil jeg bare påpeke at de har tatt seg svært store friheter (mer enn vanlig) når det laget filmen.


Har du et krimtips du vil dele? Klikk deg inn på siden til Bokelskerinnen du også!

7 kommentarer:

  1. Takk for fine tips! Skal kjøpe meg Fjellgraven. Ante ikke at manusforfattere bak Broen også skrev krimbøker.
    Når jeg skriver selv, leser jeg egentlig ikke så mye krim, men mye annet...
    Men nå er jeg ferdig med førsteutkastet....
    Jeg skal på familiehytta, der skal jeg lete i hyllene etter gamle Agatha Christie-historier.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er veldig spent på din nye bok! Som jeg også har sagt til en venn av deg, det hadde kanskje ikke vært helt feil om du tok deg en bokturné litt ut "på bygda". Kunne vært spennende til høsten kanskje? Men det er uansett en helt annen sak.

      Håper du vil like Fjellgraven :)

      Slett
  2. Eg las "et ekko av skyld" i januar, men eg likte ikkje boka veldig godt, ho stod ikkje på mi liste blant mine krimtips, men eg ser det er ei bok andre kan like :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hæ!?!? he-he, likte du ikke boken til Charlotte Link? Jeg syntes det var glimrende underholdning! Da kanskje underforstått med at det ikke nødvendigvis er århundrets litterære opplevelse...Syntes som sagt den var både spennende og lettlest. Synes også det er fint med bøker som står helt for seg selv, at du ikke følger en spesiell krimhelt i x-antll bøker :)

      Slett
  3. Charlotte Link sine bøker så jeg på i dag, både denne og den nye som heter Overvåkeren.De må jeg få med meg i hvert fall. Tusen takk for tips!

    SvarSlett
  4. Bøkene til Hjorth & Rosenfeldt skal leses etter hvert, og Fjellgraven virker veldig bra. Svigerfar har lest de to første og jeg forsto at han likte dem veldig godt :) Takk for mange fine tips, og supert at Agatha Christie er med. Hun var fast påskekrim for meg i mange år da jeg var yngre. Det var henne og Elisabeth George.

    SvarSlett
  5. Hjorth og Rosenfeldt har jeg ikke prøvd meg på. Men det er helt klart at jeg må gjøre. Og Et ekko av skyld hørtes virkelig spennende ut! Jeg har ikke helt bestemt meg for hva som blir med på påskeferie (drar i morgen :-)) men Louise Penny og Helge Kåre Fauskanger er selvskrevne!
    Ønsker deg en fin påske!

    SvarSlett