mandag 29. april 2013

Northanger Abbey

Jeg roter meg helt bort...Månedens lesesirkelbok skulle vært blogget om i går. Hvilken lesesirkel? Jo Lines lesesirkel, 1001 bøker..selvsagt! Så langt kom jeg aldri. Men jeg har da ikke glemt ut unge Frk. Morland.

Tittel: Northanger Abbey
Forfatter: Jane Austen
Utgivelsesår: Første gang utgitt i 1818 (ja jeg vet det diskuteres men jeg forholder meg til hva som står i min bok denne gang), mitt eksemplar er fra 2006
Forlag: Penguin
Kilde: Bok jeg har kjøpt selv

Litt om handlingen:
Boken handler om Catherine Morland, en av ti barn i den tallrike ungeflokken til presten, Richard Morland. Familien bor i Fullerton et litt uspennende sted (for en Jane Austen bok) så Catherine er fra seg av lykke når hun får tilbringe noen uker i Bath sammen med familien Allen som er venner av familien.

<<But when a young lady is to be a heroine, the perverseness of forty surronding families cannot prevent her. Something must and will happen to throw a hero in her way.>>
fra side 6

Som alltid i Jane Austens bøker er det kjærlighet og forviklinger i bildet. Det er jo derfor vi liker bøkene så godt (?). For selvfølgelig dukker det opp en mann og to i Catherines krets. Men hvem av dem er den rette og er de egentlig slik de gir seg ut for å være?
Felicity Jones spilte Catherine i en ITV film fra 2007.
Bildet er lånt fra fanpop.com
Catherine som har en litt overivrig fantasi og som kanskje er litt for opptatt av Radcliffes bok
The Mysteries of Udolpho(en spenningsroman) ,får henne til å se for seg ting som kanskje ikke stemmer helt med virkelighenten.

Hva jeg synes:
Jeg er en "sucker" når det kommer til bøker av Austen. Men om jeg skulle rangert dem er det liten tvil om at jeg nok hadde rangert denne boken nest sist av de seks større bøkene hennes.
Hvorfor? Fordi handlingen blir litt for usannsynlig for meg. Catherine har en litt for aktiv fantasi og jeg klarer ikke (som jeg vanligvis gjør) å identifisere meg med hovedpersonen. Hun irriterer meg til alt for mye! Boken er lett å lese og for meg flyter setningene fint. Jeg liker veldig godt fortellerstilen som er brukt i boken. Teksten blir så lett og luftig om det kan bli sagt på den måten. 

Selv om det er en av de Austen bøkene jeg liker minst er det fortsatt en fin bok. Har null problemer med å se for meg disse unge damene, i kjoler med empireliv, fnisende, undrende og litt naive. Men har kanskje enda mindre problem med å se for meg helten *fnis* i sjakett og flosshatt, ridende til hest for å redde bokens heltinne...*sukk*
Unge Tilney, en av Catherines "beilere" virker som han kan være litt av en helt.

Det som nok er årsaken til at jeg svermer for Austens bøker er nok den samme grunnen som hvert år får meg til å se Tre nøtter til Askepott på julaften. Det er så romantisk og eventyraktig. Jeg synes også livet virker så lett (finn din drømmemann så ordner alt seg)

Alt i alt var det et hyggelig gjensyn med Northanger Abbey og dersom man ikke har lest den ennå så anbefales den hvert fall av meg.

For å lese hva andre mener, besøk Lines lesesirkel her.

8 kommentarer:

  1. Nå vart eg veldig nysgjerrig på hvilken bok av Austen som kjem sist på lista di?

    SvarSlett
    Svar
    1. He-he, Mansfield Park....uten tvil! Var ikke det tidligere, men etter hvert klarer jeg ikke å like Fanny Price hun er utrolig irriterende ;-)

      Har du en Austen-bok du ikke liker?

      Slett
    2. Humm... Dersom Northanger Abbey er den du liker nest dårligst, så må jeg si at jeg har mye bra i vente. Ulempen er, at den eneste andre Austen-boka jeg har i hylla er nettopp... Mansfield Park, hehe... Snakker om å begynne "på bunn" og jobbe seg oppover :) Jeg syns Northanger Abbey akkurat bikket nok over i det usannsynlige til at jeg fant den morsom. Jeg storkoste meg, til forskjell fra Udolpho-boka fra samme periode. Som deg syns jeg språket flyter lett og elegant, og fortellerstilen liker jeg også veldig godt. Mitt første møte med Austen var udelt positivt, så nå er jeg faktisk nysgjerrig på den som fant bunnplass på lista di! :D

      Slett
    3. Det er ikke sikkert du vil synes det samme om Mansfield Park, men jeg synes det er grenser for hvor selvutslettende en person kan være. Jeg blir fryktelig irritert over Fanny Price ;) Men det er absolutt en bok jeg synes du bør få med deg.

      Slett
  2. "Men har kanskje enda mindre problem med å se for meg helten *fnis* i sjakett og flosshatt, ridende til hest for å redde bokens heltinne...*sukk*"

    Hehe, den setningen made my day! Det er så typisk Austen med den typen gentlemanhelt! Jeg får fortsatt hjerteklapp bare jeg tenker på Mr Darcy...

    Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan du rangerer resten av Austen-romanene. Jeg har foreløpig bare lest Pride and Prejudice, Emma og Sense and Sensibility, og tror jeg ville ha rangert dem sånn - i synkende rekkefølge.

    Men Austen, altså ... sukk! Marianne, du blir nødt til å lese dem alle sammen:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mr Darcy...Mr Darcy!!! Er det en grunn til å like Pride and Prejudice så er det Mr Darcy. Så dersom du ikke gjettet det er det nummer 1 på Austen lista mi. Nummer 2 er Emma, mest på grunn av at jeg liker Mr. Knightley så godt, samt at jeg kjenner meg litt igjen i Emma (litt altså). På 3. plass har jeg Persuasion og fjerde Sense and Sensibility.

      Og ja Mariann, du må lese dem alle :)

      Slett
  3. Jeg tror jeg var den eneste som ikke likte denne. Aiaiai.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hver sin smak ;-) Tror også Elida hadde en litt lunken følelse for denne boka?

      Er jo litt deilig med sånne romantiske bøker innimellom alle tragediene jeg leser om :-)

      Slett