onsdag 1. mai 2013

Inside the Gestapo

Foto lånt fra antiqbook.com
Noen bøker leser jeg hele tiden. Uten at jeg helt vet helt hvorfor. Det er ikke fordi det nødvendigvis er et litterært mesterverk eller fordi jeg bare leser noe av kjedsomhet. Med noen bøker er det bare slik. En av de bøkene jeg har lest litt for mange ganger er Helene , jøde og Gestapo-agent. Irritasjonen var stor da jeg ved et uhell kastet boken. Nå har jeg fått tak i den engelske utgaven.

Tittel: Inside the Gestapo, a young woman's secret war
Forfatter: Helene Moszkiewiez
Utgivelsesår: 1985
Sideantall: 189
Forlag: The Bodley head
Kilde: Eget eksemplar

Litt om handlingen:
Boken er en selvbiografisk berettelse om opplevelsene til Helene Moszkiewiez under og rett etter krigen. Helene en ung jødinne vokste opp i Brussel med tyske foreldre. Rett før krigen starter treffer hun en ung mann som presenterer seg som Francois Vermolen. De treffes noen ganger før Francois plutselig forsvinner. Så når krigen har kommet til Belgia dukker han opp igjen, denne gangen som den tyske offiseren Franz Boehler. Det skal vise seg at Franz egentlig jobber for motstandsbevegelsen og han trekker etter hvert Helene (som på grunn av sine foreldre snakker flytende tysk) med seg inn i dette arbeidet. De begynner å jobbe i Gestpos hovedkvarter i Brussel. Helene utgir seg for å være tysk og forlovet med Franz. Hun tar dekknavnet Olga.

Hva jeg synes:
Dette er jo utvilsomt en bok jeg finner noe spesielt ved. Er det spenningen i boken? Det faktum at boken tar for seg virkelige hendelser (ja, ja det er ikke sikkert jeg tar alt for "god fisk" for jeg aner ikke hvor dokumentert alt er)? 
Boken skildrer uansett en helt usedvanlig ung dame med et stort mot. Som ung jødinne å jobbe i Gestapos hovedkvarter....
På et tidspunkt i boken får hun mulighet til å redde faren fra deportasjon, men hvordan skal hun orke å bare redde en av foreldrene?

Det jeg liker kanskje best med boken er beskrivelsen av hvordan Beligierne hadde det under krigen.
Fortellingene fra innsiden av motstandsbevegelsen og hvordan de jobbet på spreng for å redde mennesker i nød. Helene/Olga får se det hele. Arrestasjoner og drap, hvor lavt et menneske kan synke når problemene blir for store.  

Dette er en slik bok som det burde vært laget en filmutgave av. Det er en helt spesiell historie. Både spennende, informativ og en bok som trigger en del følelser.

Kanskje er ikke dette en bok så mange vil finne interessant. Men f.eks. til skolebruk og oppgaveskriving kan den være nyttig. 

1 kommentar:

  1. Interessant! Ser at en brukt, norsk utgave av boka kan kjøpes på http://www.antikvariat.net
    Jeg søkte på "jøde og gestapo*(stjerne)"

    Dubletter kan man ikke få for mange av :)

    SvarSlett