lørdag 4. mai 2013

Vareopptelling

Foto lånt fra forlaget
Grunnet varetelling har jeg utsatt omtale av Loes nye bok. Orket rett og slett ikke tanken på hverken lesing eller blogging om noe som i det hele tatt kunne minne meg om telling av bøker.
Varetellingen er unnagjort.
Nå er den lest.
Her er omtalen.

Tittel: Vareopptelling
Forfatter: Erlend Loe
Utgivelsesår: 2013
Forlag: Cappelen Damm
Sideantall: 136
Kilde: Bok jeg har kjøpt selv

Litt om handlingen:
I boken møter vi den aldrende lyrikeren, Nina Faber. Vi følger henne en dag rett etter at den siste diktsamlingen hennes, Bosporos har kommet ut;

For noen år siden var Nina en lyriker som "ble regnet med", selv om hennes utgivelser aldri har passet med strømningene i samfunnet. Hun har de siste årene blitt mer eller mindre glemt ut, men etter nylig å ha skrevet en kronikk i en avis forventer hun at det blir litt blest om diktsamlingen Bosporos.
Men responsen hun får er ikke som forventet.
Hun får elendige anmeldelser.
Særlig en viss Kulpe i Universitas er nådeløs.
Da Akademika på Blindern i tillegg ringer for å avlyse en opplesning/signering med henne fordi de tilsynelatende skal ha varetelling begynner det å rakne fullstendig for henne.

Hva jeg synes:
Jeg har stort sett likt samtlige bøker som Erlend Loe har skrevet og fulgt hans forfatterskap siden tidlig nittitall. Det er vel bare Fvonk jeg har vært sånn måtelig begeistret for.
Vareopptelling er jeg veldig begeistret for.
Kanskje fordi Nina Faber så til de grader er en karakter som er typisk for de jeg liker å lese om. Har du ikke nedverdiget deg selv nok eller mistet bakkekontakt helt...? Her er det bare "å kjøre på..."
På mange måter får jeg litt assosiasjoner til Ambjørnsens bok Dronningen sover. Uten at bøkene egentlig er like. Likheten består vel i alkohol og fornedrelse...


<<Jo da. I motsetning til mange i vår krets har du jo fortsatt litt former og volum, jeg skal ikke nekte for at jeg har lagt merke til det, men jeg tror likevel ikke at det er en god idè.>>
<<Du kan få en golfball.>>
<<Sier du at jeg kan få en golfball hvis jeg ligger med deg?"
<<Ja.>>
<<Da trenger jeg å se ballen først.>>
fra side 66/67


Jeg vil ikke spekulere i hva Loe egentlig vil med denne boka. Jeg har kun lest den som underholdning. For jeg synes det er en tragikomisk og underholdende bok. Den er lettlest men i mine øyne litt for kort. Nina Faber er akkurat passe usympatisk og vemmelig til at jeg kan like og mislike henne.
Jeg tror noen og en hver kan kjenne seg igjen i Nina. Uten at man nødvendigvis slår like hardt fra seg når man blir forbannet.

En opptur etter Fvonk er dette definitivt!


Marianne har også omtalt boka.
Hva hun synes kan du lese her.
 


10 kommentarer:

  1. Kjempefin omtale som gjorde at jeg fikk lyst å lese boken. Liker det jeg har lest av Erlend Loe, men denne har jeg ikke hørt om.

    SvarSlett
    Svar
    1. En relativt ny bok. Tipper den er maks en måned.
      Ikke noe å lure på, bare å kaste seg over :)

      Slett
  2. Kult. Denne har jeg lyst til å lese også. Helt fersk er den ikke?

    SvarSlett
    Svar
    1. Boken er ganske ny. Husker jeg tenkte "endelig!" da jeg så den. Tror jeg har savnet Erlend Loe litt.

      Gleder meg til du har lest den. Er spent på hva du vil synes.

      Slett
  3. Ja, denne vil jeg også lese.:) Fin omtale.

    SvarSlett
    Svar
    1. Løp og kjøp ;-)
      Den er jo ikke så veldig tjukk at det gjør noe...er uheldigvis fort lest.
      Håper du vil like den.

      Slett
  4. Spennende! Denne må jeg visst skrive ned på leselisten. Der står egentlig Fvonk og, men etter hva du sier kan jeg visst lese denne heller enn Fvonk?
    Det jeg egentlig ønsker å gjøre er å lese mer Erlend Loe for der har jeg forsømt meg.

    SvarSlett
  5. Les Fvonk også du :)
    Men Vareopptelling var en bok jeg definitivt likte bedre.
    Men jeg liker som sagt stort sett alt av Loe.

    SvarSlett
  6. Hehe.. Jeg måtte også flire av golfball-belønningen :-) Det var ei rar bok, men som du også sier - for kort! Den var for kort til at jeg fikk bestemt meg helt hva jeg synes. Men enig i, at som underholdning er den bra. Den passerer ihvertfall for min del ;-) Jeg har kun lest 2 stk Loe-bøker. Det blir garantert flere!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan jo hvert fall sies at Nina Faber er en spesiell dame.
      Jeg tror egentlig at besøket hos Akademia og eplekake-seansen hos Kulpe er det som sitter best i. Vet ikke om jeg skal le eller grine....

      Loe er festlig. Kjøpte meg "pæreboka" i dag. Han har oversatt Strid. Festlig kombinasjon (ja jeg vet det er en barnebok) men veldig festlig. Også for voksne.

      Slett